امروز ۹۶/۰۲/۳۱ حضور آسمان نما در صفحه ۱۵ روزنامه ایران

_MG_2256منظومه شمسی زیر سقف یک چادر

روز را شب می‌کند و باغ آسمان را برای فرشته‌های زمینی پایین می‌آورد. فرشته ها، منظومه شمسی را در مشت‌شان می‌گیرند. می‌دوند، می‌خندند و در میان خوشه‌های ستارگان تاب می‌خورند. سفر علمی به طاق آسمان آن هم در زنگ تفریح نوآوری نیست، نبوغ است. مبینا امیدوند آموزگار درس کهکشان است. او به دانش‌آموزان یاد می‌دهد چگونه راه‌شان را در میان پیچ و تاب‌های کیهانی بیابند.
یک دختر جوان چهار سال پیش شرکتی تأسیس کرد. این کارآفرین ۳۰ ساله هم مخترع است هم نوآور. پدر و مادرش هر دو معلم بودند و دلشان می‌خواست مبینا هم مثل آنها جذب این شغل شود. معلمی را دوست داشت اما نمی‌توانست به حقوقش راضی شود. پس از فارغ‌التحصیلی در رشته فیزیک گرایش نجوم شروع به تدریس در مدارس کرد. او در کلاس درس راهی برای پیشرفت پیدا کرد و رد ایده‌اش را گرفت. این کارآفرین جوان می‌گوید: از آنجایی که فیزیک خوانده بودم و کار دیگری بلد نبودم بعد از تحصیل شروع به تدریس نجوم کردم. برای این کار در کلاس از پروژکتور برای نمایش تصاویر روی تخته استفاده می‌شد. چیزی که آن زمان به ذهنم رسید این بود که اگر وسیله‌ای بود که آسمان را به صورت گرد نشان می‌داد مطالب درسی به واقعیت نزدیک‌تر و به مراتب درک‌شان برای دانش‌آموزان هم آسانتر می‌شد. شروع به جست‌و‌جو کردم و فهمیدم وسایلی هست به نام آسمان نما که برای آموزش نجوم به کار می‌رود. این وسیله تصاویر را به صورت سه بعدی نمایش می‌دهد و محیط را کاملاً شبیه‌سازی می‌کند. مسأله اصلی اما اینجا بود که این وسیله فقط در خارج از کشور تولید می‌شد و فقط یک شرکت آن هم با قیمت خیلی زیاد این دستگاه را وارد می‌کرد. قیمتی معادل ۱۰۰ میلیون تومان که پس از تحریم بالاتر هم رفت.

ساخت دستگاهی مشابه دستگاه های خارجی، با قیمت تمام شده کمتر

دستگاه آسمان نما

مبینا امیدوند می گوید: دستگاهم در آغاز معایب زیادی داشت، اما او پس از آنکه چاره‌ای برای خرید این دستگاه نیافت، دلسرد نشد و از توانایی‌هایش بهره گرفت و در نهایت توانست آسمان نما بسازد. مبینا درباره نمونه اولیه و مشکلاتی که در راه ساخت محصولش پشت سر گذاشته بود توضیح می‌دهد: یک سالی را صرف جمع‌آوری اطلاعات کردم. از آنجا که ساختن کار مهندسان است و من هیچ سر رشته‌ای از آن نداشتم، از پدرم کمک گرفتم. پدرم پا به پا همراهی‌ام کرد، هر وقت دلسرد می‌شدم او دلگرمی می‌داد. وسیله که ساخته شد معایب زیادی داشت اما به مرور زمان نقص‌ها را بر طرف کردم و در حال حاضر با جدیت می‌گویم دستگاه من توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد. به تازگی هم ثبت اختراع دستگاهم را برای بررسی تکمیل و به سازمان مربوطه تحویل دادم. مبینا از زمان شروع تا گسترش کار فقط یک سال را سپری کرد. کارش را با تدریس در چند مدرسه که مادرش معرفی کرده بود آغاز کرد و با پدرش آسمان را در مدارس به زمین می‌آورد. او درباره روند اجرای کسب و کارش می‌گوید: وقتی با استقبال مدارس رو به رو شدم دستگاه دیگری ساختم و شروع به آموزش افراد برای همکاری با آنها کردم. پس از یک سال توانستم شرکتم به نام شباهنگ را ثبت کنم و این موفقیت بزرگی برایم بود.

بعدها دریافتم آن شکست، جزئی از پیروزی‌ام بود.

همه در راه موفقیت شکست می‌خوریم و مبینا هم از این مسأله مستثنی نبود. ولی او ریسکی کرده بود که ضرری به اندازه سرمایه‌ای که داشت برایش به بار آورد. مخاطره‌ای که یک فرد معمولی هرگز نمی‌کند. این ریسک شاید برای خیلی‌ها محال باشد اما برای یک کارآفرین قابل تحمل و از همه مهمتر عاملی برای تلاش دوباره است. او داستان از دست رفتن سرمایه‌اش را این گونه بیان می‌کند: برای شبیه‌سازی آسمان نیاز به چادر داشتم. پارچه یا سرپناهی که بتواند نور را در داخل محیط نگه دارد. هر چه گشتم پارچه دلخواهی پیدا کنم که بتواند فرایند را بهبود ببخشد نشد. تصمیم گرفتم پارچه را از خارج بخرم تا اینکه یک نمونه چینی پیدا کردم و آن را به صورت آنلاین سفارش دادم. وقتی پارچه به دستم رسید دیدم با آن چیزی که من می‌خواستم متفاوت است. ۷ میلیون تومان شاید الان برایم پولی نباشد ولی آن موقع هر چه که داشتم بود. دلسرد شده بودم اما پدر و مادرم با تشویق‌هایشان نگذاشتند درجا بزنم. پس از اینکه ضرر جبران شد و فرصت دوباره برای فکر کردن به آن اتقاق پیدا کردم دریافتم آن شکست جزئی از پیروزی‌ام بود

نقشه های آینده

عینک‌های واقعیت مجازی را اضافه خواهیم کرد
این کارآفرین جوان در حال حاضر هم تولید می‌کند هم آموزش می‌دهد و برای آینده نیز نقشه‌های بزرگتری دارد. امیدوند از فردای آسمان شباهنگ تعریف می‌کند: در حال حاضر فقط محصول را به معلمان می‌فروشم آن هم با شرایط کاملاً ایده‌آل چرا که می‌دانم در زندگی آنها چه مشکلاتی هست. دستگاه ما فقط آسمان را شبیه‌سازی نمی‌کند و برای آموزش مباحث دیگر مانند آناتومی بدن انسان کاربرد دارد. مخاطب سنی ما هم از پیش دبستانی تا دانشجویان متغیر است. چون مباحث بسیاری برای آموزش دادن از طریق این دستگاه وجود دارد. در آینده نزدیک عینک‌های واقعیت مجازی را به روند آموزش اضافه می‌کنم و می‌دانم مطالب بیش از پیش برای بچه‌ها لذتبخش و ملموس خواهد شد.

شرکت شباهنگ مفتخر است با اموزش مفاهیم ذکر شده در آسمان نمای سیار؛ به ترویج نجوم آماتوری در مدارس بپردازد.

لینک دانلود روزنامه

irannewspaper45190

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *