از بین تمام موضوعاتی که در مدارس تدریس می شوند، اگر از فناوری سه بعدی و شبیه سازی استفاده شود، منجر به یادگیری هر چه بهتر دانش آموزان در دروس مختلف بخصوص درسی مانند علوم می شود. دروسی که با عنوان دروس پایه تلقی شده و رشد و توسعه کشور با پیشرفت در زمینه این علوم رقم خورده است. این موضوعی است که سالها در کشورهای توسعه یافته جریان دارد و به یک رویه معمول تبدیل شده است. شاید به همین علت باشد که ما در زمینه هایی مانند علوم پایه فاصله بسیار زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم.

نظام آموزشی ایران

 

نظام آموزشی ایران

 

نظام آموزشی، مهم ترین رکن در پیشرفت و اعتلای هر کشوری است. این که فرزندان یک سرزمین بتوانند موجبات پیشرفت و توسعه کشورشان را در زمینه های مختلف رقم بزنند، قبل از هر چیز به بستر آموزشی آنان بر میگردد. سوال اصلی اینجاست که آیا در کشور ما نظام آموزشی به گونه ای است که بتواند همسو با پیشرفت دنیا در عرصه های مختلف، کودکان ایران را به عنوان آینده سازان کشور به خوبی پرورش دهد؟ متاسفانه سبک آموزشی در کشور ایران از گذشته تا به حال به صورت آموزش تئوری محور بوده است. مدرک گرایی و تکیه بر آموزش های سنتی و معلم محور سالهاست در آموزش و پرورش ایران جریان دارد. آموزش سنتی دیگر پاسخگوی نیاز جوامع نیست و باید با آموزش های نوین جایگزین گردد. خوشبختانه گرایش ها در کشورمان طی سال های اخیر به سمت آمورزش های نوین سوق پیدا کرده است. آموزش هایی که در آن ها دانش آموزان از همان سنین کودکی بتوانند در بستر مناسب آموزش آن هم به صورت عملی قرار بگیرند.

تکنولوژی در مدارس

نقش تلفن همراه در یادگیرینظام اموزشی معلم محور

 

برای مقایسه نظام آموزشی ایران با سایر کشورها می توانیم مثالی از کشور آمریکا را بیان کنیم. حذف کتب درسی، استفاده از تبلت و لپ تاپ و تلفن همراه و ابزارهای کمک آموزشی برای آموزش هر چه بهتر دانش روز از کارهایی است که نظام آموزشی آمریکا بدان پرداخته است. اما در ایران به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب و پیامدهای نامناسب آن، ناچاریم استفاده و آوردن آنها را به مدرسه، جرمی نابخشودنی اعلام کنیم. اما اگر ما نیز بتوانیم استفاده از تکولوژی به وسیله کودکانمان در محیط های آموزشی را کنترل کنیم نه محدود، در آن صورت شاهد تغییرات به مراتب بهتری خواهیم بود.

 

فناوری آسمان نما

 

امروزه ابزارهای کمک آموزشی به کمک نظام آموزش و پرورش آمده اند و باید بتوانیم از پتانسیل آن ها در جهت افزایش سواد عمومی و توسعه علوم مختلف استفاده نماییم. یکی از این ابزارها که در سال های اخیر توانسته جای خود را در آموزش باز کند، ابزار شبیه ساز آسمان یا آسمان نماست. نقش آموزشی آسمان نماها به دلیل توانایی شبیه سازی محیط که منجر به افزایش اشتیاق به علم، امکان نمایش هیجان انگیز جهان و ایجاد چشم اندازهای جدید بر جهان و تمدنمان می شود، افزایش پیدا کرده است.

آسمان نماها چه ثابت و چه سیار می توانند به ما در درک بهتری از جهان پیرامون کمک کنند. با استفاده از این ابزار و شبیه سازی کیهان، می توان از یک سفر اکتشافی هدایت شده در پهنه عظیم کیهان که ما همگی متعلق به آن هستیم لذت برد و به اطلاعات جامعی از آن دست یافت. به همین دلیل در سال های اخیر استفاده از آسمان نما در مدارس و موسسات آموزشی رواج پیدا کرده است. دانش آموزان با این ابزار شبیه سازی به راحتی مباحث سخت و سنگین فیزیک و نجوم را فرا می گیرند و با آنچه که در دنیای متمدن امروز در جریان است آشنا می شوند.

 

 

آسمان نما با شبیه سازی آسمان تصاویر خیره کننده، آن را به صورت ۳ بعدی برای مخاطبان نمایش می دهد. بدین طریق تصویری از موقعیت و حرکت ستارگان، سیارات، پدیده های آسمان، نظم و شگفتی های آفرینش را به نمایش می گذارد و خلاقیت انسان را در  شبیه سازی آسمان و پدیده های کیهانی به نمایش گذاشته و اسرار کیهان را به صورت ملموس بازگو می کند.

 

آسمان نما در فرودگاه توکیوموزه کودکان Tin Marin ، سان سالوادور، السالوادور

امروزه از آسمان نماها در مراکز مختلف استفاده می شود، مانند موزه ها، دانشگاه ها، پارک ها و اردوگاه های علوم طبیعی، مدارس دریانوردی و در آکادمی های نیروی هوایی، کتابخانه ها، مراکز اجتماعی و مراکز فرهنگی، رصدخانه ها، فروشگاه ها و مراکز خرید و فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و حتی هتل ها.

استفاده از این فناوری میتواند منجر به علاقه مندی دانش آموزان و کشف استعدادهای نهفته آنان شده و زمینه را برای نظام آموزشی و خانواده ها به گونه ای فراهم آورد که در جهت پرورش استعدادهای واقعی و بالقوه دانش آموزان و به ثمر نشستن تلاش هایشان قدم بردارند.

 

اندیشمندان جوان شباهنگ

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *